
Kolmen kampuksen urheiluopisto kehittää toimintaansa ja edistää yhteistyötä hankkeiden avulla.
Meneillään olevat hankkeet
Perheiden liikuntaneuvonnan Valttiplus

Toteutusaika: 9/2024-8/2027
Hanke on osa Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa: Toimintalinja: 4. Työllistävä osaava ja osallistava Suomi, Erityistavoite: 4.2 Yhdenvertaiseen osallisuuteen
Hankkeen päätoteuttaja on Paralympiakomitea, osatoteuttajat ovat Jyväskylän Ammattikorkeakoulu ja Kolmen kampuksen urheiluopisto.
Hankkeen tavoitteina on:
1) Lisätä Valttien osaamista ja tukea heidän valmiuksiaan kohdata ja motivoida toimintarajoitteisia lapsia, nuoria ja heidän perheitänsä kehittämällä koulutusta ja tukimateriaaleja.
2) Parantaa liikuntaneuvojaopiskelijoiden ja liikuntaneuvontaa antavien ammattilaisten kykyä toimia soveltavan liikunnan ohjaus- ja neuvontatilanteissa kehittämällä heidän vuorovaikutustaitojaan.
3) Parantaa perheiden liikuntaneuvontaa toteuttavien ammattilaisten valmiuksia huomioida toimintarajoitteisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä tuen tarpeita ja osallistumisen mahdollisuuksia kehittämällä osallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä tukevia toimintatapoja.
Jatkuva oppiminen urheiluvalmennuksen alalla (JOUVA)

Toteutusaika: 2/2024-1/2026
Hanke on osa Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa: Toimintalinja: 4 Työllistävä, osaava ja osallistava Suomi, Erityistavoite: 4.2 Uutta osaamista työelämään
Hankkeen päätoteuttaja on Jyväskylän yliopisto, osatoteuttajat ovat Urhea ja Kolmen kampuksen urheiluopisto.
Hankkeen tavoitteena on rakentaa urheiluvalmennuksen eri tason koulutusasteiden ja työelämän välinen strateginen verkosto, jonka yhteistyöllä voidaan tunnistaa valmentajien jatkuvan oppimisen kysyntään vastaava koulutustarjonta.
Erasmus + liikkuvuus -hanke
Toteutusaika: lukuvuosi 2024-2025, rahoittaja Opetushallitus / Erasmus+
Hankkeen tavoitteena on edistää opiskelijoiden ja henkilöstön kansainvälistä liikkuvuutta.
Motoristen taitojen havainnointi ja oppimisen tukeminen osaksi arjen työtä
Toteutusaika: 5/2024-6/2026, rahoittaja Opetushallitus
Hankkeen päätoteuttaja on Urheiluopistot ry, osatoteuttajina 9 urheiluopistoa.
Hankkeen tavoitteena on tukea lasten liikunnallisen elämäntavan omaksumista kehittämällä lasten parissa toimivan opetushenkilöstön valmiuksia motoristen taitojen havainnointiin, motoristen oppimisvaikeuksien tunnistamiseen sekä taitojen kehittämiseen osana arjen toimintaympäristöä. Hankkeessa tuotettu koulutussisältö suunnataan varhaiskasvatus- ja alkuopetusikäisten parissa työskenteleville kasvatus- ja opetushenkilöstölle, mutta se soveltuu tukimateriaaliksi erinomaisesti myös lasten vanhemmille sekä muun ikäisten opettajille. Tavoitteena on järjestää matalan kynnyksen koulutusta ja luoda materiaalia oppimisen tueksi. Koulutuskokonaisuus antaa henkilöstölle käytännön keinoja innostaa lapsia liikkumaan monipuolisesti, vahvistaa osallisuutta sekä kokemuksia liikunnan ilosta ja onnistumisista.
Suomi Liikkeelle
Toteutusaika: 8/2024-12/2025, rahoittaja Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen päätoteuttaja on Urheiluopistot ry, osatoteuttajina 7 urheiluopistoa.
Hankkeessa toteutetaan urheiluopistokohtaisesti kokeilut liikkumisen edistämisen näkökulmasta haastaville kohderyhmille eri toimintaympäristöissä. Kokeiluissa työssä oppimassa ovat alan ammattilaiset ja /tai liikunta-alan opiskelijat. Luodaan
osaamisprofiilit toimintaympäristöihin sekä määritetään täydennyskoulutustarpeet ja -mahdollisuudet. Luodaan matalan
kynnyksen Liikkumisen edistäjän verkkokurssi, jossa korostuu kohderyhmien osallistaminen ja heidän tarpeistaan lähtevät
uudet ratkaisut
Liikunnanohjauksen perustutkinnon opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien ohjauksen kehittäminen Kolmen kampuksen urheiluopistossa
Toteutusaika: 8/2024-7/2025, rahoittaja Petter Forsströmin Ammattikoulut – säätiö
Hankkeen tavoitteena on liikunnanohjauksen perustutkinnon opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien ohjauksen mallin kehittäminen Kolmen kampuksen urheiluopistoon.
Opiskeluvalmiuksien ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijoiden oman toiminnan ohjausta ja sen kehittymistä, jotta opiskelu on mahdollista ja opinnot etenevät. Opiskeluvalmiuksien ohjaus tukee ja täydentää opetus- ja opiskeluhuoltohenkilöstön työtä. Opiskeluvalmiuksien ohjauksen avulla tuetaan opintojen suorittamista aikataulussa, valmistumista sekä työllistymistä ja jatko-opintoihin pääsyä.
Opiskeluvalmiuksien ohjaus voi tarkoittaa esimerkiksi opiskelijan tukemista opiskeluun liittyvässä ajankäytössä ja arjen hallinnassa, keskittymisen ja asiallisen käyttäytymisen tukemista oppitunneilla, työelämän pelisääntöjen noudattamisen tukemista työpaikalla oppimisen jaksojen yhteydessä ja opiskelijan ohjaamista tarvittaessa tukitoimien pariin.
Ohjausta ja tukea kolmella kampuksella
Toteutusaika: 1/2024-6/2025, rahoittaja Opetushallitus (ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittäminen)
Hankkeen tavoitteena on luoda ja jalkauttaa ohjauksen malli koko oppilaitokseen sekä kehittää opettajien erityisen tuen osaamista.
Opiskeluvalmennuksella yhteisöllistä hyvinvointia kolmelle kampukselle
Toteutusaika: 1/2024-7/2025, rahoittaja Opetus- ja kulttuuriministeriö (valtion erityisavustus yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämiseen ja vahvistamiseen)
Hankkeen tavoitteena on opiskelijoiden hyvinvoinnin parantaminen vahvistamalla yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintaa arjessa opiskeluvalmentajien avulla, yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintamallien kehittäminen ja opettajien osaamisen kehittäminen.
PÄÄTTYNEET hankkeet
Asuntolatoiminnan kehittäminen
Toteutusaika: vuodet 2023-2024, rahoittaja Petter Forsströmin Ammattikoulut-säätiö
Hankkeen tavoitteena oli luoda asuntolaohjaamisen malli Kisakallion kampukselle ja tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja elämänhallintaa asuntolatoiminnan kautta.
Strapetsi – Strategisen ja pedagogisen toiminnan johtaminen
Toteutusaika: vuosi 2024, rahoittaja Opetus- ja kulttuuriministeriö
Turun kaupunki koordinoi hanketta, jossa oli mukana 81 ammatillisen koulutuksen järjestäjää.
Hankkeen tavoitteena oli laatia strategisen ja pedagogisen johtamisen toimintamalli verkostokehittämistä ja yhteisoppimista hyödyntäen.
Hankkeen kehittämiskokonaisuudet:
Pedagogiikan ja asiakkuuksien johtaminen
Laadunhallinnan ja johtamisen osaaminen
Osaamisen ja henkilöstön johtaminen
Tulevaisuus ja visionäärinen johtaminen
Digitalisaatiokyvykkyyden vahvistaminen
Toteutusaika: vuosi 2024, rahoittaja Opetus- ja kulttuuriministeriö
Omnia koordinoi hanketta, jossa oli mukana 89 ammatillisen koulutuksen järjestäjää.
Hankkeen tavoitteena oli jalkauttaa ja vakiinnuttaa vuosina 2022 ja 2023 toteutettujen digihankkeiden tuloksia hyödyntämään ammatillisen koulutuksen järjestäjien digitalisaation kehittämistä ja toteutustapoja. Hankkeessa laadittiin organisaatiokohtaiset suunnitelmat digikyvykkyyden kehittämiseksi.
Vieraskielisen opetuksen kehittäminen
Toteutusaika: vuosi 2024, rahoittaja Opetus- ja kulttuuriministeriö
Keuda koordinoi hanketta, jossa oli mukana 62 ammatillisen koulutuksen järjestäjää.
Hankkeessa kehitettiin pedagogisia malleja ja oppimateriaaleja vieraskielisen ammatillisen opetuksen, monipuolisten oppimisympäristöjen ja toimintamallien kehittämiseksi ja hyödyntämiseksi. Lisäksi parannettiin kotimaisten kielten opetuksen tarjontaa ja laatua ja kootaan/tuotetaan selkokielistä materiaalia. Hankkeessa kehitettiin myös vieraskielisten opiskelijoiden osaamisen tunnistamisen menetelmiä sekä työpaikkaohjaajien kielitietoisuutta ja monikulttuurisuusosaamista. Kolmen kampuksen urheiluopisto oli mukana Stadin ammatti- ja aikuisopiston vetämässä työpaketti 4:ssa: Oppimisen tuen mallit ja toimintaympäristöt.